تغییر FIRMWARE تلفن سیسکو مدل ۷۹۶۰ و ۷۹۴۰

 

در این مقاله آموزشی به بررسی نحوه تغییر Firmware تلفن سیسکو ۷۹۶۰ و ۷۹۴۰ که از فریمور نسبتا یکسانی استفاده می‌کنند ، می‌پردازیم . همانطور که می‌دانیم برای اتصال تلفن‌های ویپ به مرکز تلفن استریسک عموما از پروتکل SIP استفاده می‌شود ، این در حالی است که تلفن‌های ۷۹۶۰ ، ۷۹۴۰ و اغلب تلفن‌های شرکت سیسکو به صورت پیش فرض از پروتکل آموزش VOIP اختصاصی خود یعنی SCCP استفاده می‌نمایند . بنابراین برای اتصال این تلفن‌ها به مرکز تلفن استریسک یا باید از ماژول Chan_SCCP در استریسک استفاده شود و یا فریمور تلفن‌های سیسکو به فریموری که پروتکل SIP را پشتیبانی می‌کند تبدیل شود . لازم به ذکر است که تلفن‌های جدید برند سیسکو همگی به صورت پیش‌فرض هم از پروتکل SCCP و هم از SIP پشتیبانی می‌کنند .

 

ما در این مقاله به بررسی راهکار دوم یعنی تغییر فریمور تلفن‌های سیسکو ۷۹۶۰ و ۷۹۴۰ می‌پردازیم .

 

در اولین قدم از تغییر فریمور تلفن سیسکو به نحوه تشخیص نوع Firmware نصب شده روی تلفن می‌پردازیم .

 

 

تشخیص نوع فریمور تلفن CISCO :

 

برای این کار ابتدا در منوی Setting وارد بخش Status شوید و سپس Firmware versions را انتخاب نمایید . همانطور که در تصویر ذیل می‌بینید در زیر Application Load ID یک مقدار مانند P0S308200 نمایش داده می‌شود که کارکتر سوم آن یکی از مقادیر ذیل می‌باشد .

 

اگر ۰ باشد Firmware تلفن از نوع SCCP می‌باشد .

اگر S باشد Firmware تلفن از نوع SIP است .

اگر M باشد Firmware تلفن از نوع MSCP می‌باشد .

 

بررسی روند تغییر FIRMWARE تلفن سیسکو ۷۹۶۰ و ۷۹۴۰ :

 

برای تغییر فریمور تلفن ۷۹۶۰ و یا ۷۹۴۰ ابتدا باید فایل‌های مورد نیاز را تهیه کنیم (فایل‌های لازم در انتهای این مقاله برای دانلود در دسترس می‌باشند) سپس از طریق یک سرویس TFTP سرور آن فایل‌ها را برای تلفن در دسترس قرار دهیم . از طرفی در برخی موارد ممکن است به دلایل مختلفی مانند بوت نشدن تلفن و یا …. نتوانیم به صورت دستی روی تلفن ، IP سرور TFTP را تنظیم نماییم در چنین حالتی باید از یک سرویس DHCP برای معرفی سرور TFTP با Option شماره ۶۰ و یا ۱۵۰ استفاده نماییم .

 

پس با توجه به توضیحات ذکر شده به طور کلی پس از آماده سازی فایل‌های لازمه به یک TFTP Server و یک DHCP سرور احتیاج داریم . در سناریویی که قصد انجام آن را داریم ما از نرم‌افزار Tftpd64 برای راه‌اندازی TFTP و DHCP استفاده می‌نماییم .

 

تذکر : همانطور که می‌دانیم اگر در شبکه خود بیش از یک DHCP server داشته باشیم ممکن است با اختلال رو به رو شویم .

 

تذکر : قابلیت DHCP باید روی تلفن فعال باشد و روی آن IP قرار نگرفته باشد .

 

 

آماده سازی فایل‌ها برای تغییر فریمور تلفن سیسکو ۷۹۶۰ و ۷۹۴۰ :

 

همانطور که ذکر شد در سناریویی که مطرح می‌کنیم ، می‌خواهیم فریمور تلفن سیسکو ۷۹۶۰ را به حالت سیپ ساپورت تغییر دهیم . اگر به فایل‌های کانفیگ و فریمور تلفن که لینک دانلود آن در پایین صفحه وجود دارد نگاه کنید ، فایل‌هایی را می‌بینید که نام‌ آن‌ها فرمت SIP************.cnf را دارند . این فایل‌ها فایل کانفیگ تلفن می‌باشند که برای تنظیم تلفن باید در مرحله‌ی آموزش ویپ اول نام فایل را به فرمت sip(mac-address).cnf تغییر دهید ( مثلا SIP1a2a3a4a5a6a.cnf ) و سپس این فایل و فایل SIPDefault.cnf را با notepad باز کرده و مقادیر مورد نظر خود را برای تنظیم تلفن وارد نمایید . با کمی دقت به متن فایل‌های کانفیگ می‌توانید نحوه تغییر آن را متوجه شوید . به عنوان مثال به چند مورد از سطر‌های اصلی آن اشاره می‌کنیم .

 

sip( مک آدرس ).cnf فایل

 

line1_authname: “شماره یا یوزر داخلی”

line1_password: “پسورد داخلی”

 

SIPDefault.cnf فایل

 

proxy1_address: “آدرس سرور”

 

برای آشنایی بیشتر با نحوه نوشتن جامع فایل‌های کانفیگ بهتر است تحقیقات و مطالعاتی متناسب با تلفن مورد نظر خود داشته باشید .

 

 

تغییر FIRMWARE تلفن سیسکو ۷۹۶۰ و ۷۹۴۰ با TFTPD64 :

 

در ابتدای کار باید تلفن و کامپیوتر در یک شبکه به یکدیگر متصل باشند . سپس تنظیمات TFTP را روی نرم‌افزار به صورت ذیل انجام می‌دهیم .

 

۱- ابتدا وارد نرم‌افزار می‌شویم و روی Settings کلیک می‌کنیم .

۲- سپس وارد تب TFTP می‌شویم و فیلد‌های ذیل را پر می‌کنیم

 

Base Directory : در این قسمت آدرس یک فولدر که فایل‌های Firmware جدید را درون آن قرار داده‌اید را وارد نمایید . لازم به ذکر است که فایل‌های Firmware باید از حالت فشرده خارج شده باشد . ( باید Firmware جدید SIP را متناسب با تلفن خود دانلود نمایید . Firmware مناسب SIP ساپورت برای تلفن ۷۹۶۰ در پایین صفحه قابل دانلود می‌باشد . )

Bind TFTP to this address : در این قسمت باید کارت شبکه‌ای که از طریق آن به تلفن دسترسی دارید و می‌خواهید روی آن سرویس TFTP اجرا شود را وارد نمایید

۳- سپس وارد تب DHCP می‌شویم و فیلد‌های ذیل را پر می‌کنیم .

 

IP pool start address : در این فیلد شروع آدرس‌های DHCP مورد نظر را وارد نمایید .

Size of pool : در این قسمت تعداد IP ارائه شده در DHCP را وارد نمایید .

Def router : برای تغییر Firmware بهتر است در این بخش IP سیستم خود (TFTP Server) را وارد نمایید .

Mask : Mask ای پی را وارد نمایید .

Additional option : در این بخش باید  تغییر firmware تلفن های سیسکو مدل 7960 و 7940 در فیلد اول عدد ۶۰ و در فیلد دوم آدرس سیستم خود ( TFTP Server ) را بدهید . ( در فیلد اول باید عدد Option وارد شود که معمولا عدد ۶۰ یا ۱۵۰ قرار می‌گیرد . )

Bind DHCP to this address : در این قسمت باید کارت شبکه‌ای که از طریق آن به تلفن دسترسی دارید و می‌خواهید روی آن سرویس DHCP اجرا شود را وارد نمایید .

۴- پس از انجام مراحل فوق روی ok کلیک می‌کنیم . سپس در مرحله آخر کافیست یک بار تلفن خود را خاموش و روشن نمایید . تلفن در هنگام بوت شدن با سرور TFTP ارتباط برقرار کرده و فایل‌های Firmware جدید را دریافت می‌کند .

 

برای مطالعه و آموزش بیشتر مطالب مرتبط با تجهیزات ویپ Cisco ، بلاگ‌های آموزش ویپ گروه VoiPing را دنبال نمایید . در مقالات بعدی به تغییر Firmware دیگر تلفن‌های سیسکو و کانفیگ تجهیزات ویپ این شرکت می‌پردازیم .


networktrain تلفن ,firmware ,تغییر ,سیسکو ,tftp ,نمایید ,تلفن سیسکو ,firmware تلفن ,وارد نمایید ,تغییر firmware ,فریمور تلفن ,تلفن دسترسی دارید ,برای تغییر فریمور ,فریمور ت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تبلیغات در ایران آمانج دانش شهر با تو موزیک مرجع دانلود فایل مردی تنها وخسته اززمونه آپدیت نود32, لایسنس نود 32